Saturday, December 10, 2011

cerita kobis cina ; tip mengoreng mee segera ; donut ;sarapan pagi hujung minggu

Salam hari sabtu.....................

Bestnya cuti deret 3 hari, yabeda bedu, boleh lepak kat rumah sambil masak -masak dan buat sepah rumah. kah kah kah. Pagi ni angin apa yang menyampuk aku , terlebih rajin plak buat donut ngan maggi goreng sekaligus.

Hari ni aku nak bagi satu tip ngetop cara  goreng mee segera, kalau ada yang rasa,  tips ni tak ngetop tak pelah kan , inikan blog aku , suka hatilah nak syok sendiri :)

Pagi tadi aku guna dua bungkus mee segera maggi kari meletup, macam tak cukup je dua bungkus, tapi nak buat cam mana , dah itu je yang tinggal.


Tips ngetop cara goreng mee segera


1) sayur yang digunakan untuk mee segera, kalau boleh guna guna kobis cina yang panjang, kobis ni memang sesuai itu mengoreng semua jenis mee, nasi dan untuk memberi rasa manis pada sup steamboat. Kobis ni memang sedap ; rasanya sedikit manis dari kobis yang lain.


2) celur mee segera dalam air panas mendidih, celur sampai lembut. Bila Selepas mee segera dah lembut, angkat terus cucurkan dibawah air paip sekejap, lepas tu gaulkan  mee segera ngan perencah, sukatan perencah untuk dua bungkus mee segera , kita guna 1 1/4 paket perencah je, gaul hingga mee segera ngan perencah bergaul mesra. Cara mengaul perencah ngan mee segera sebelum mengoreng adalah cara terbaek nak elak perencah akan berketul atau tak bergaul mesra masa dalam kuali .




3)Tumiskan bawang & ikan bilis  hingga naik bau dan bertukar warna perang , kalau nak mendapatkan mee segera goreng yang sedap dan beraroma.

4)Seelok-elok nya, pecahkan telur selepas bahan tumisan naik bau, kacaukan telur tu sampai garing untuk mengelakkan mee segera goreng kita rasa hanyir sekiranya telur tadi tak garing sepenuhnya..



maggi goreng tedap, tapi tak puas makan sebab sikit sangat.


Aku buat donut hari ni, semata-mata nak praktikkan pemutar doh, dah bertahun beli, atk teringat nak guna, sanggup plak sebelum ni aku uli guna tangan. Suami selalu tegur, sebab aku susahkan diri sendiri uli guna tangan. Dia tak tahu motip aku tak nak guna mesin pemutar, sebab malas nak basuh mesin tu. kah kah kah





Donut

Bahan-bahan

1)tepung gandum 1/2 kilo
2)1/2 tsp garam
3)1/2 tsp baking powder
4)1 tbsp gula larutkan dalam air
5) sebiji telur
6)1/2 paket mauripan dilarutkan dalam air
7)2 sudu besar majerin/butter

Cara-caranya

Gaul bahan 1, 2 ngan 3, kemudian masukkan bahan yang lain-lain. Uli adunan hingga jadi doh guna tangan(sekarang nak guna mesin pemutar) kah kah kah ) sehingga gebu. Lepas tu rehatkan doh selama 30 minit. Selepas 30 minit , c
anai doh setebal 1 cm, kemudian terap ngan acuan. Rehatkan lagi selama 30 minit.Last sekali goreng dalam minyak banyak dan sederhana panas. Dah sejuk, gaul ngan gula castor.Nak elak gula donut cepat berlengas, gunakan gula castor.





Betullah, kalau bukan rezeki kita , barang yang dah ke tangan pun boleh terlepas, begitu gak ngan donut aku pagi tadi, buat lebih dari 5 ketul, apa nak buat dah tak de rezeki boleh plak aku terlanggar dulang donut, habis terlungkup kelantai, tak dapat diselamatkan, kena buang dalam tong sampah lah jawapnya. Nasib baik sempat goreng 5 ketul sebelum yang lain terlungkup. Redha je lah: )




SELAMAT BERHUJUNG MINGGU BERSAMA KELUARGA TERSAYANG .
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina