Saturday, December 10, 2011

cerita kobis cina ; tip mengoreng mee segera ; donut ;sarapan pagi hujung minggu

Salam hari sabtu.....................

Bestnya cuti deret 3 hari, yabeda bedu, boleh lepak kat rumah sambil masak -masak dan buat sepah rumah. kah kah kah. Pagi ni angin apa yang menyampuk aku , terlebih rajin plak buat donut ngan maggi goreng sekaligus.

Hari ni aku nak bagi satu tip ngetop cara  goreng mee segera, kalau ada yang rasa,  tips ni tak ngetop tak pelah kan , inikan blog aku , suka hatilah nak syok sendiri :)

Pagi tadi aku guna dua bungkus mee segera maggi kari meletup, macam tak cukup je dua bungkus, tapi nak buat cam mana , dah itu je yang tinggal.


Tips ngetop cara goreng mee segera


1) sayur yang digunakan untuk mee segera, kalau boleh guna guna kobis cina yang panjang, kobis ni memang sesuai itu mengoreng semua jenis mee, nasi dan untuk memberi rasa manis pada sup steamboat. Kobis ni memang sedap ; rasanya sedikit manis dari kobis yang lain.


2) celur mee segera dalam air panas mendidih, celur sampai lembut. Bila Selepas mee segera dah lembut, angkat terus cucurkan dibawah air paip sekejap, lepas tu gaulkan  mee segera ngan perencah, sukatan perencah untuk dua bungkus mee segera , kita guna 1 1/4 paket perencah je, gaul hingga mee segera ngan perencah bergaul mesra. Cara mengaul perencah ngan mee segera sebelum mengoreng adalah cara terbaek nak elak perencah akan berketul atau tak bergaul mesra masa dalam kuali .




3)Tumiskan bawang & ikan bilis  hingga naik bau dan bertukar warna perang , kalau nak mendapatkan mee segera goreng yang sedap dan beraroma.

4)Seelok-elok nya, pecahkan telur selepas bahan tumisan naik bau, kacaukan telur tu sampai garing untuk mengelakkan mee segera goreng kita rasa hanyir sekiranya telur tadi tak garing sepenuhnya..



maggi goreng tedap, tapi tak puas makan sebab sikit sangat.


Aku buat donut hari ni, semata-mata nak praktikkan pemutar doh, dah bertahun beli, atk teringat nak guna, sanggup plak sebelum ni aku uli guna tangan. Suami selalu tegur, sebab aku susahkan diri sendiri uli guna tangan. Dia tak tahu motip aku tak nak guna mesin pemutar, sebab malas nak basuh mesin tu. kah kah kah





Donut

Bahan-bahan

1)tepung gandum 1/2 kilo
2)1/2 tsp garam
3)1/2 tsp baking powder
4)1 tbsp gula larutkan dalam air
5) sebiji telur
6)1/2 paket mauripan dilarutkan dalam air
7)2 sudu besar majerin/butter

Cara-caranya

Gaul bahan 1, 2 ngan 3, kemudian masukkan bahan yang lain-lain. Uli adunan hingga jadi doh guna tangan(sekarang nak guna mesin pemutar) kah kah kah ) sehingga gebu. Lepas tu rehatkan doh selama 30 minit. Selepas 30 minit , c
anai doh setebal 1 cm, kemudian terap ngan acuan. Rehatkan lagi selama 30 minit.Last sekali goreng dalam minyak banyak dan sederhana panas. Dah sejuk, gaul ngan gula castor.Nak elak gula donut cepat berlengas, gunakan gula castor.





Betullah, kalau bukan rezeki kita , barang yang dah ke tangan pun boleh terlepas, begitu gak ngan donut aku pagi tadi, buat lebih dari 5 ketul, apa nak buat dah tak de rezeki boleh plak aku terlanggar dulang donut, habis terlungkup kelantai, tak dapat diselamatkan, kena buang dalam tong sampah lah jawapnya. Nasib baik sempat goreng 5 ketul sebelum yang lain terlungkup. Redha je lah: )




SELAMAT BERHUJUNG MINGGU BERSAMA KELUARGA TERSAYANG .

22 comments:

Munnafendy said...

laaa 5 ketul je dapat mkn? jadilah dr takde kak :p

ratusiput said...

ni ske ni asyik dpt tips ngetop je ni.takyah bli maggie goreng lg pasni sbb maggie biasa pun dah ble buat maggie goreng.sbb kalau maggie goreng tu rencah masin.pastu mahal skit dr maggie biasa.sayur kobis tu mmg ratu ske kak.slalu buat goreng atau masak air camtu je.sedap.abang pun suka.ble la starting utk dia yg tak makan sayur.tgk donat akak teringat mau ri pan ratu dah 4 bulan bli tak buat2 donatnye.ehehe...

Pia said...

"tip ngetop tu baguslah tq sbb share...saya jarang buat maggi goreng,selalu rebus jer...cik ina,tip saya lak kalau maggi tu ada 2 bungkus jer nak kasi banyak..boh sayur byk2...mmg byk...boh telur 4,5 biji dan tauge sekati,sekilo pun tak pa....kahkahkah...maklum ler cik ina...sy ni ank ramai itu ler tip sy selalu amalkan..alamak,dah takde rezeki..nak buat macamana....lain kali buat lg donat tu cik ina"

Tihara said...

owh i loikee donut do do cheng :)

Waqheh said...

macam megi goreng mamak..donat skrang ni dah ada yg segera...tgk chef wan promo itu hari..

kalo bkn rezeki kita benda dh masuk mulut pun akn keluar balik..

ieda said...

uishhh sedapnya kak ..
tapi ieda kalau buat x main lah sebungkus nie kak .. alang2 buat 5 bungkus terus ekekek :)

aloor akak rajin tul lahhh donut layie .. eii geram saya :) nampak lembutlah kak

Chik Att said...

lohhhh ..... bleh makan sorang satu ja laaa....

♥MAMASYAZA♥ said...

kobis panjang tu saya sampai sekrg tak makan, saya penah makan kobis tu, sakit lenguh satu badan saya, sejak tu rs takut sgt nak mkn. tapi maggie goreng mmg feveret saya jugak

gedek! said...

lepas ni upload resepu murtabak megi...?

boleh boss?

Dalila Hamid said...

sama resepi yg dela buat utk magie goreng...hhee

Acik Erna said...

cik ina...menjadi betul donut cik ina tu..gebu je mampaknya

norh said...

semalam buat maggi kari goreng gak..cuma tak letak sayur..dlm fridge takde pa pun..he he

bobiedanbad said...

donut tu nampak gebu :)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

wahh tips goreng meggi tu menarik cik ina.sedap nmpk gayanya.blh berubah selera sekali sekali.


gebunya donut...tp yg terbuang tu dah bkn rezeki lah jwb nyer.pasti rasa ralat kan?dah kena bibir pun blh terjatuh nikan pula terlanggar dulung..huhu

YATZAKIE said...

tengok maggi pon dah terliur..mcmne ni...hehe

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

maggi goreng tu best dan tedap sbb nk buatnya senang..


kalau donut tu errr bab uli-uli mmg malas haha

POSH76 said...

mmg terbaekla kalu masterchef ni yg bagi resepi....teruja nak membuat donut pulak...

lieynanilaz said...

oh..i penggemar tegar megi...nanti saya try versi aka plak yerr...:0

lieyalatif said...

kak ina..sedapnye lahai tgk megi goreng tu...dah le ujan ni mase tgk blog akak tau...lieya kalo lepak mamak mmg wajib oder megi goreng.....adoi..teliur lak ha tetibe....

sian plak bace kisah tragedi donat akak tu....takpe laa...akak pandai masak n rajin...anytime jek tu leh buat balik...

wan nurul hezrina said...

kesiannya..dah takdok rezeki nak wat mcm mana..kenyangker2?

PUTUBAMBU said...

nampak lembut jek donut akak tu

No Lan said...

tengkiu kak bg tips megi tu..mmg nampak sedap...alooo kak, xleh lama2 dh ni..No kena p dapo cari mekanan la pulak...tuuuu bawah tu ade donat la pulaaaaaaakk....lapo lapo

moral : len kali nk masuk blog akak PERUT KENA KENYANG hahahahahahhaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina