Sunday, December 4, 2011

Blueberry cream cheese tart , berbagai-bagai karenah disebaliknya


Salam hari minggu.......................


Apa khabar korang semua? semoga berbahagia hendaknya, dikelilingi orang tersayang. Semalam dengan hari ini aku sunyi sikit sebab tinggal dengan Firdaus je, malam tadi suami aku ke laut, anak anak yang besar tak balik , dorang ada hal luar kawasan. Tak kisahlah sekali -sekala- sunyi,  apa ada hal, banyak benda boleh dibuat untuk mengisi kesunyian tu, misalnya dengan buat cheese tart pengasuh Firdaus.

Sebenarnya aku dah lama stop berniaga cheese tart, sebab dek kasihan dengan rayuan pengasuh Firdaus , aku gagahi jugak diri membuatnya. Kalau diikutkan hati, aku sudah menyampah nak layan lakonan dan karenah pengasuh Firdaus tu, mahu je saat-saat akhir aku batalkan niat buat cheese tart tu. Serius, semakin lama dia jaga Firdaus, sikit-sikit  aku mulai  nampak  lakonan dia yang suka sangat jadi orang susah tu.

Masa mula mengatur janji tempah cheese tart je tu dia dah berlakon, hinggakan aku ingat sampai sekarang dialog lakonan dia tu ;_

Pengasuh Firdaus : akak boleh buatkan cheese tart untuk majlis bertunang adik saya tak hujung minggu ni?

Aku : Ko nak berapa banyak? kecik ke besar?

Pengasuh Firdaus : Saya nak yang besar, 60 biji. Berapa sebiji akak jual ye?

Aku : Tak pelah, sebab adik ko tunang , akak kira RM1.30 sebiji-akak ingat cam sedekah je.

Pengasuh Firdaus : alah kak janganlah cam tu, tak rugi ke akak? biasakan akak jual RM1.50.
(baca dalam nada perempuan gedik) Pada mulanya tak tahu rega tetiba gedik tahu plak rega.


Terperangkap dengan lakonan sendiri, dah tahu rupanya harga cheese tart tu , tapi masih nak buat-buat tanya . Kalau nak minta harga dikurangkan cakap je lah, janganlah nak berlakon macam tak tahu harga cheese tart tu. Serius, kalau jenis orang yang suka berpura-pura macam ni, kalau realitinya dia memang susah, aku jadi tak de hati nak tolong. Aku kategorikan orang macam ni, bodoh sombong, sudahlah susah tapi masih nak berlagak mampu.Memang ye pun,dia ni jenis biar papa asal bergaya, korang pernah dengar tak perumpamaan tu?

Entahlah aku ni tak pandai sangat biar papa asal bergaya ni.,  aku  suka pakai baju ukur badan sendiri. Jenis putau alam aku tak boleh nak masuk . Aku bagi contoh, misalnya aku terdesaklah nak perlukan duit, duit pulak tak de , niat nak pinjam dengan kawan, aku terang terang je bagi tau kawan, yang aku memang tak de duit,  tak payalah nak putau alam, cakap pusing sana pusing sini, tapi tujuan hanya satu nak pinjam duit .

Berbalik pada cerita pengasuh Firdaus tadi, bila cheese tart dia siap, aku call dia , tanya bila dia nak ambik cheese tart tu, dia kata tunggu dulu , kat depan rumah jiran sebelah dia masih ramai orang. Pelik pulak, apa kena mengenalah ambik cheese tart dengan kat depan rumah jiran sebelah dia ramai orang . Masa aku call dia tu dah pukul 6 petang. Rumah aku dengan rumah dia tak jauh, berhadapan je, cuma kedudukan rumah dia kat hujung. Bukannya aku tak offer nak hantar ke rumah dia, dia yang tak bagi, katanya nak suruh anak dia, SiAlong tu ambik.

Menunggu dia ambik chese tart  santak ke malam, aku dah tak tahan, terus call  tanya soalan yang sama. Dia jawab yang sama, kat depan rumah jiran sebelah masih ramai orang lagi. Apa hantu yang dah menyampuk aku, aku terus sound dia "ko kenapa nak takut dengan orang sebelah tu, ko tak jemput dia ke adik ko bertunang?, terlepas jugak soalan yang dah lama aku pendam ni. "jemput , tapi esok,malas nak banyak cite, saya ambik 9.30 ye kak? Aku tak tahu nak jawab apa, dengan orang yang tak faham bahasa orang tengah marah ni.

Itulah, aku selalu pesan dengan dia, jangan terlalu banyak tanya hal orang , sebab tu orang berani nak tanya hal kita. Tengok tu sampai nak ambik cheese tart, duit sendiri yang beli , takut jiran sebelah tanya, macam cheese tart tu curi. Hampir 6 tahun pengasuh tu jaga Firdaus , dalam jangka masa 6 tahun tu aku tak pernah lagi tanya hal hal peribadi dia , dia pun tak berani nak tanya hal peribadi aku, masuk ke dalam rumah dia pun , selagi dia tak ajak , aku tak masuk.

Arwah mak dah memang ajar aku dari kecik , jangan masuk rumah orang selagi orang tak jemput, selagi orang tak jemput duduk, jangan duduk, jangan sekali sekali masuk bilik orang. Banyak lagi pantang larang arwah mak kalau aku nak huraikan satu persatu , sampai esok pun tak habis.kah kah kah . Macam tu jugak lah aku praktik kat anak -anak aku sekarang. Aku ni menjaga sikit bab menjaga tata terbit kat rumah orang ni, memanglah nampak remeh, pada aku penting.

Masa anak aku kecik -kecik, sebelum pegi rumah orang, awal-awal lagi , aku dah pesan, jangan sentuh dan main barang orang, duduk diam-diam kat rumah orang, aku bukannya apa, aku nak elak rungutan orang terhadap anak aku kat belakang nanti. Pernahlah satu ketika dulu, aku terdengar rungutan kawan seopis yang hangin dengan anak kawan sendiri yang datang ke rumah. Anak kawan sendiri tu tak boleh duk diam melenjan kerusi, punggah perhiasan dia, apa yang buat dia geram , kawan sendiri tu tak tegur pun anak dia buat macam tu.

Aku ni kalau dah mula membebel tak boleh nak stop, jom lah cerita tentang cheese tart aku semalam. selesai je buat cheese tart, aku terus ngap, cam tak pernah makan cheese tart :)

Best jugak ye, sambil buat keja tonton filem, tak terasa letih, tahu -tahu je siap cheese tart aku.


Semalam Firdaus jadi peneman setia.

Jangan lupa guna tepung gandum blue key ; motip nak bonus lebih : )





Adunan doh untuk buat shell

1)Tepung gandum 300 grams
2)250 majerin/butter
3)2 biji telur- sebijik telur tu aku hanya ambik kuning je.
4)icing sugar 100 grams
5)1/2 tsp garam
6))beberapa titik essen vanilla
7))sedikit pewarna kuning telur-kalau tak de pun tak pe


Campurkan butter, icing sugar , telur , pewarna kuning ngan essen vanilla kacau guna handwhisk hingga semuanya bergaul.. Akhir sekali bubuh tepung gandum yang sudah dicampur ngan 1/2 tsp garam. Uli doh , rehatan sebentar. Ambik sedikit doh , tekan ke dalam acuan guna tangan. Cucuk sedikit shell tadi perlahan mengunakan garfu.
Bakar dalam oven pada suhu 180 celcius selama 25 minit.


Adunan cheese

1)Cream cheese 250 grams
2)icing sugar 50 grams
3)telur sebiji
4)beberapa titik essen vanilla
5)tepung jagung 1 tsp


Putar cream cheese ngan icing sugar sampai kembang.Bubuh telur sambil memutar.Jangan lupa bubuh sedikit essen vanilla.Last sekali bubuh tepung jagung sedikit demi sedikit ke dalam adunan sambil memutar pada tahap 1 .

Paipkan cheese tadi dalam shell yang dah di bubuh sedikit bluberry jem. Celorengkan sedikit atas permukaan cheese tadi dengan sedikit adunan cream cheese campur pewarna purple.

Bakar pada suhu 100 celcius (api bawah) selama 15 minit.

Pesanan penting : Berat tepung bergantung pada cara induvidu masing-masing membancuh bahan-bahan tadi. Berat bahan lain tak de masalah kalau nak tiru bulat-bulat.


Cheese tart pengambilannya ditarik tali kan.Politik lebih.



Kalau melodi kata "kurangkan kontroversi , tingkatkan produktiviti" , aku pulak "kurangkan lakonan dalam hidup, takut lama-lama orang meluat"

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina