Wednesday, December 7, 2011

Terima kasih dayang Nurfaizah -Lemon and Passion Butter Cheese Cake

Salam hari rabu...................


Saja je aku buh dayang nurfaizah, cepat sikit korang masuk blog ni, kang korang tak perasan plak , kalau aku buh nama dayang sulu atau dayang Jack.kah kah kah.Tersedak-sedak dayang nurfaizah kat rumah.Bahagianya rasa, kek yang aku buat ni menjadi, gebu dan sedap plak. Aku dah lama berkenan ngan kek ni, selalu beli kat Giant atau lavender, akhirnya kini pasti kah kah setelah beberapa kali tertangguh, tercapai gak cite-cite nak buat kek ni malam tadi. Tepuk tangan untuk diri sendiri.


Aku hampir setiap hari buat kek,kek yang aku buat bukan aku nak makan sangat pun, aku buat semata-mata nak puaskan hati sendiri. Rutin bila kek keluar dari oven, aku akan ngadap kek tu puas-puas , belek belek , ambik gambar sambil senyum sorang-sorang tanda puas hati. Aku akan potong kek tu, bagi suami ngan anak -anak makan, bakinya aku agih-agihkan pada kawan kat tempat keja. Kalau dengan cara itu boleh buat aku bahagia, peduli apa orang nak kata, ye dak?


Suami selalu kata aku gila, sebab senyum sorang-sorang depan kek. Ada aku kisah, janji aku bahagia dengan apa yang aku buat .kah kah kah. Dalam hidup aku, aku make up masa nak pegi keja, pakai cantik-cantik , ketawa-ketawa, bergurau dengan kawan dan keluarga, semua yang aku buat tak de niat pun nak puaskan hati orang lain, itu semua nak puaskan hati sendiri. Aku lebih menghargai diri sendiri dari orang lain atau family , macam orang selalu cakap , pentingkan diri sendiri. Aku rasa tak pe kan pentingkan diri sendiri, janji tak menyusahkan hidup orang lain.

Aku beri diri sendiri kasih sayang 90%, selebihnya untuk anak-anak, suami, dan orang lain, sebab tu aku tak kisah, kalau satu hari nanti suami tak sayang kat aku, atau ada kawan-kawan yang tak suka aku, apa yang penting aku akan elakkan dari menyusahkan dan menyakiti hati keluarga atau orang lain , InsyaAllah. Mana yang buruk tu datangnya dari aku sendiri, yang baik dan terpuji datangnya dari Allah SWT. Walaupun aku tak kaya macam orang lain, tapi aku bersyukur kepada Allah SWT kerana masih sudi memberi aku nyawa untuk terus hidup hingga sekarang, Alhamdulillah.


Jom layan butter cheese cake yang baru first time aku buat : )


Terima kasih Dayang Jack resepi yang sedap ni.

Bahan A

225 gm tepung gandum - Aku guna tepung naik sendiri 225 gm
1 1/2 tsp baking powder
1/4 garam

Bahan B

200gm butter
175gm cream cheese
1/2 sudu teh lemon zest
160gm gula castor
5 biji kuning telur

Bahan C

5 biji putih telur
1/2 tsp jus lemon

Cara-caranya

1.pukul butter dan cream cheese sampai gebu
2.masukkan gula, pukul lagi
3.masukkan kuning telur dan kulit lemon, pukul lagi
4.Masukkan bahan A dan gaul rata
5.Dalam mangkuk lain pukul bahagian c hingga kental
6.kemudian masukkan ke dalam campuran butter tadi dan kacau rata
7.masukkan ke dalam loyang ukuran 7 in x 7 in yang telah digris dan dialas, bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 30 minit.

Tauke kek apa lagi, sila sahut cabaran : )






Masa memerhatikan Firdaus makan kek tu dengan lahap, otak aku berputar jauh, dalam hati "alangkah bagusnya kalau aku berniaga kek ni", aku senyum sambil usap dagu.kui kui kui


Jumpa lagi di lain waktu dan hari, semoga korang happy dengan butter cheese cake yang aku tunjukkan kat sini : ) kah kah kah

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina