Tuesday, June 26, 2012

kicap kicap kicap kicap tak benda lain ke selain dari kicap

 Entah kenapa kicap begitu sinonim  dengan kanak-kanak? Bukan setakat kanak-kanak, Kadang tu  orang dewasa  pun nak makan  berulam kicap contoh terdekat anak aku siyuyi.Satu hari tu bila yuyi tanya "mak ada kicap tak?" aku tipulah  dia yang  kicap dah habis cian dia terus  downpayment . Bila aku tengok muka dia downpayment aku terus cakap kat dia "mak tipu saje bagi ko geram."  Otomatik muka dia kembali  kepada rupa asal. Peristiwa  itu menunjukkan betapa pentingnya  kicap  dalam kehidupan seharian  anak-anak aku especially "KICAP KIPAS UDANG LEMAK MANIS.la la la Betapa banyak wang yang dah dilaburkan kepada  kicap  udang lemak manis .Aku pun tak tahu apa yang special sangat dengan kicap kipas udang ni sehingga ia digemari oleh kebanyakkan rakyat Malaysia . Dengan tersiarnya   cerita ini aku harap ada wakil dari   pihak   Zara Foodstuff  menghubungi aku untuk   melantik blog ni sebagai blog resmi  produk mereka.*baca boleh percaya jangan*


Saper pandai masak kicap angkat tangan? wow!!! ramainya yang angkat tangan. ini menunjukkan ramai yang suka masak kicap. Kalau ramai yang pandai  masak kicap masih adakah yang sudi mengambil pen dan kertas untuk menyalin resepi ikan kembung masak kicap aku ni ye. Perlukah aku  kisah semua tu? tidak perlu sebenarnya. Untuk  pengetahuan kengkawan dalam kita berblog adalah menjadi satu kesilapan besar bila kita cuba memikirkan soal  remeh temeh , berbanding soal  besar  terutama soal masa depan anak-anak  kita . *undilah saya pada pilihanraya akan datang*


marilah mari kita masak kicap
Bahan-bahan

1)sebiji bawang besar-dihiris nipis
2)4 ulas bawang putih -dihiris nipis
3)1 cm halia -dihiris
4)2 batang kayu manis  & dua kuntum bunga lawang
5)1 sudu kecil serbuk lada hitam-kalau boleh lada hitam tu kisarlah sendiri
6)5 biji cili api & 2 biji cili besar merah -dibelah dua

Sedikit  sos cili + kicap kipas udang lemak manis- ikut citarasa masing-masing


ikan kembung goreng tunggang terbalik
 
Ada sedikit sopak disitu saper nak taja kuali angkat tangan
cara-cara membuatnya

Tumis bahan hirisan , kayu manis dan bunga lawang  sampai layu & naik  bau. Bila semua bahan tumisan dah naik bau masukkan sos cili, kacau sekejap kemudian masukkan kicap kipas udang lemak manis , masukkan sedikit air biar  kuah  kicap agak mendidih . tutup api bolehlah tuangkan kuah kicap diatas ikan kembung goreng tadi
 
ikan kembung goreng  masak kicap
lauk sampingan kobis goreng

Jangan boring ye ngan lakonan stereotype ni




Sekadar luahan hati

kenapalah mood lipat baju tak kunjung tiba: (





Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina