Thursday, May 17, 2012

runtuhnya sebuah pahala-bila bihun dah jadi bubur

Tajuk dah macam tajuk drama. kah kah kah tak pelah kan janji ada tajuk dari togel je.Sapa yang tak nak  pahala, mesti semua orang nak tak terkecuali aku.Setiap hari celik je mata aku niat dalam hati tak nak buat dosa. Aku sedar kekurangan diri aku, aku tak cukup sempurna macam orang lain sebab tu  kalau boleh aku  tak nak  tambah dosa InsyaAllah.

Luaran aku nampak kasar  tapi dalaman aku Allah SWT  je yang tahu . Aku bersyukur pada Allah SWT atas kurniannya (tak perlu aku sebut secara terperinci , cukuplah hanya aku dan  Allah SWT je yang tahu)  Aku tahu ramai orang yang  cepat simpati bila melihat orang lain dalam kesusahan ye dak, tak terkecuali aku. Kadang tu kita nampak orang tua berniaga nasi lemak atau kuih muih  tepi jalan pun otomatik dalam diri  kita terbit perasaan  simpati tapi  tak semua  orang  ada perasaan cam tu   kalau ada tu  Alhamdulillah lah.

Bercakap pasal  orang tua, teringat aku pada sorang tua  jual nasi lemak ngan kuih muih kat area kawasan rumah aku.Sebelum ni memang aku tak pernah beli nasi lemak   kat orang tua tu,dia berniaga kat situ pun aku tak  pernah tahu. Ada satu hari tu  makcik yang selalu aku beli nasi lemak tak berniaga, tergerak hati aku nak lalu kat depan warung orang tua tu, bila  mata bertentang mata terbit rasa kesian ,dah lah aku ni memang  jenis cepat kesian ngan orang tua  lagilah kalau muka orang tua tu ada iras arwah mak aku, masa tu  bukan  nasi lemak je aku beli kalau boleh ngan  warung nasi lemak  aku nak  beli sekali : )

Sembang punya sembang ngan orang tua tu , hati aku jadi  sayu, bila hati dah sayu dah tak ingat apa dah aku pun terus beli sekali  4 bungkus nasi lemak  7 ketui karipap orang tua tu. Saper nak habiskan nasi lemak 4 bungkus tu, sampai opis aku bagi Kak limah 2 bungkus. Kalau korang boleh tanya kak limah pegilah tanya dia  cam mana rasanya nasi lemak  ngan karipap tu. hairan bin ajaib  tak sempat pukul 1  nasi lemak tu basi. Tak moh cite lagi nasi dah jadi basi  aku tak nak tambah dosa .kah kah kah 

Stop cite pasal nasi lemak. Semalam kebanyakkan sekolah sibuk  berhari guru aku plak sibuk bawak Firdaus pegi klinik .
 Alhamdullilah anak-anak aku semua tak wat muka masa sakit. Sampai kadang tu aku plak takut masa dorang  sakit  sebab dorang duk  diam je , tanya sepatah  jawab sepatah.
 kelakuan budak kecik ni manarik  perhatian aku , lincah sesaat pun tak boleh duk diam : )

 
 Dia ingat dia comel lah tu buat cam tu.
Lepas balik dari klinik aku bawak Firdaus gi makan. Saje aku pilih kedai ni  sebab kesian ngan tukang masak dia orang tua. orang tua lagi tak habis kesian ngan orang tu . Dapat gak pahala tolong orang tua ye dak.

Kenapa banyak sangat milo ni : )
Milo lagi
Anak-anak aku ni  jarang  komplin bila makanan yang dorang makan tak sedap tapi  bila  aku  nampak makanan   dorang  tak habis aku tahulah  yang makanan tu tak kena pada  tekak dorang.
 Cian Firdaus bila Tukang masak tu ingat Firdaus umur 20 +++ tahun tu yang di buh cili api menimbun tu.
 cer teka dalam pinggan tu  katak goreng  ke atau  kepak goreng ?  larikkkkkkkkkk
Bihun dah jadi bubur 

Sesekali hati ni teringin gak nak makan bihun goreng. Bila bihun goreng sampai  depan mata, hancur luluh perasaan aku ,tu baru tengok belum rasa lagi.*drama queen sangat aku ni kan* . Bila rasa fengsan ajinomoto ngan garam sepikul, nak tak nak ku cocok -cokok bihun tu ngan garpu lalu ku suapkan kedalam mulutku yang comel sambil tanganku menyeka air mata yang menitis lembut di pipiku yang gebu lagi mantoppp kah kah kah    *pentipu sangat*

seriyes aku ni bila tengah marah kaw kaw bufullo chicken dog cat frog otomatik air mata aku boleh merembes keluar ngan deras, so apa tunggu lagi loyongkan je  pinggan bihun tu kat tukang masak bertudung pink yang  tengah  syok banget  ketawa terbahak-bahak  sambil makan nasi ngan kari kepala ikan .*jangan dengar hasutan syaiton*Banyak cantik muka ko ,dah lah  buat bihun goreng tak semenggah  boleh lagi dia  ketawa terbahak -bahak..nampak gayanya  first ngan  last  lah aku makan kat situ. bye bye bye 


The moral of the story ; semudah ABC  dari niat nak buat pahala dah  bertukar menjadi dosa .Aku insan biasa : (


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina