Tuesday, August 14, 2012

Tomyam dan khasiatnya untuk juadah bersahur

Salam Ramadhan...................

Abaikan tajuk cam bangkai tu ye. Tekak tengah sakit haruslah makan makanan yang bersup dan berkuah ye dak. Malam tadi niat aku nak buat biskut samperit dahlia terbantut  gara-gara akur arahan suami  supaya aku berehat dalam sehari dua ni. arghh ye lepas ni aku suruh dia tolong aku buat biskut nak sangat tengok aku  berehatkan.

Petang semalam aku beli ayam tempayan makmur  gara-gara   melayan tekak suami aku yang dahlah mengidam ngan ayam tu kononnya . ayam tempayan punya pasal subuh tadi aku terpaksa dan memaksa  merajinkan diri memasak tomyam sebab tak de balance makanan yang boleh diperhangatkan. 
Bila masak tomyam aku wajib goreng telur dadar ala-ala bangang ni.
Resepi tomyam mungkin dah ada dalam kepala setiap orang, tak payahlah aku nak bagi resepi lagi. Kadang-kadang resepi sama mungkin cara dan tekniknya saje yang berbeza.

cara /teknik aku masak tomyam:-

1) tumis hirisan bawang besar, serai , daun limau purut ngan tomato hingga naik bau.

2) tumis paste tomyam

3)sekiranya aku buat tomyam sotong & udang, aku akan masukkan akhir sekali udang & sotong tu, biarkan tomyam mendidih sekejap, kemudian aku angkat , berbeza plak ngan cara aku masak tomyam daging & ayam , aku buh daging & ayam selepas menumis paste tomyam.

4) Jarang aku buh garam ngan perasa dalam tomyam bagi aku paste dah ada semua rasa tu,  tapi terpulang jugak ngan sukatan air dalam tomyam, tak boleh terlebih air nanti tomyam rasa tawar  dan kelihatan sedikit cair.

5)aku suka rasa masam tomyam tu datangnya dari tomato dan sedikit jus limau kasturi atau limau purut .


 
Bila kuah tomyam dah agak mendidih ayam plak masak secukupnya  bolehlah diangkat pada sesiapa  yang masak mengunakan kuali tu bolehlah transfer tomyam ke dalam periuk.
Aku suka buh kuah tomyam sampai meladung dalam nasi. Aku memang forever teruja  ngan tomyam
Buh  dua tiga biji cili api yang dibelah dua dalam kuah tomyam  lagilah mantop bila dihirup .Nak hirup kena berhati -hati jangan sampai tersedak : )


Sekadar luahan hati

1)Semoga impian aku malam ni nak buat chocolate chip terlaksana.

2)Tak delah gah sangat rasa ayam tempayan makmur kat kawasan rumah aku ni.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina