Monday, October 31, 2011

Goyang gerudi Inul, kek pisang, rojak, rojak

Salam hari senin.....................


Jumpa sekali lagi, jangan jemu ye. Tadi ,aku tergelak sorang-sorang,  baca cite siFazz  pasal hubby dia lempau botol jamu yang dia minum, gara-gara jamu tu buat  dia tak sedap perut.

Mula lah aku teringat sewaktu waktu dulu, sewaktu petang lepas balik dari ofis , aku ngan kawan ditumpangkan tuan haji (rakan sekerja), masa dalam kereta aku nengok tuan haji duk ralit melayan cd inul tengah berdangdut, aku duk kat belakang, nampak terang-terangan dia melayan sambil bersiul -siul girang.kui kui kui

Tanpa membuang masa sampai je pekan , aku ajak kawan gi cari cd inul tu.Apa lagi projek time suami aku tak de, aku ajak yuyi nengok cd inul. Habis tu dah riang ria di hari raya terlupa nak keluarkan cd. Time suami aku nak nengok cd pancing, dia ternampaklah cd tu, lutut aku dah ketak,dia pandang aku, hambek ko sampai ketengah rumah dilempaunya cd tu. Aku ngan yuyi bantai gelak , gigih boleh kutip cd tu lagi.

Suami aku memang pemantang sikit dangdut dangdut ni, dia pun pelik kenapa aku boleh beli cd tu.Habis tu aku nengok tuan haji duk ralit, teringin gak aku nengoknya.Habis masa tu ketiak inul basah time berdangdut.

Dangdut dah habis ye, gi masak...................




Subuh tadi wat kek pisang buh pisang abu-sila percaya, main bantai janji ada pisang dah namanya kek pisang ,ye dak. Jangan korang bantai pisang kari udah.kui kui kui



tedap tau kek pisang ni.

Resepinya
1)150gm tepung naik sendiri
2)150gm butter
3)120 gm gula castor
4)2 butir telur
5)3 biji pisang berangan - suka hati korang nak ramas atau lenyek .
6)sedikit essen pisang

Cara membuatnya

Putar majerin ngan gula castor hingga kembang, masukkan telur sedikit demi sedikit, kemudian putar lagi. Selepas itu masukkan tepung naik sendiri ke dalam adunan berselang seli ngan pisang yang dah dilecek. Kaup dan balikkan ngan senduk.Akhir sekali masukkan sedikit esen pisang, Gaul sebati. Lengserkan tin pembakar .Bakar selama 30-40 minit suhu 180 darjah celcius.

Lauk semalam, masak simple je, nak keluarkan ikan kerapu yang beku tu malas, petang ni kot baru nak masak, pagi tadi aku dah stand by turunkan ikan ke peti ais belah bawah.



Boleh, sawi hongkong plus kobis, kalau nak mencampur tolak kena ikut kesesuaian gak.
Simple je, sayur disiang basuh dan tuskan. Tumis 6 biji hirisan bawang putih, biar sampai layu dan naik bau, kecikkan api, masukkan sos tiram, last sekali masukkan kedua sayur tu , kacau kaup balik, sebelum angkat jangan lupa buh sedikit air. Tak perlu buh garam sebab sos tiram dah cukup masin.



part ni aku malas nak tepek resepi, dah dekat 5 kali aku tepek, korang ambik je resepi kat sini ye.



Budak yang bahagia dapat makan nasi..........




Lepas makan dia mengacau aku yang sedang melayan blog. Aku tergelak sampai pecah perut , ada ke dia suruh aku call nombor yang kat atas tu, katanya nombot tuhan. Jangan ada yang berani nak ambik nombor tu ye, buat beli nombor. Aku babab kang.



Selamat menjamu selera ye.

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina