Thursday, July 26, 2012

cerita masak- masak juadah bersahur aku hari ni-simple je

Salam Ramadhan........................

haish entah kenape semenjak dua menjak ni aku letih betul boleh palk aku bantai tertidur lepas berbuka . Nasib baik Firdaus  ikut sekali tidur. Tengah malam aku terjaga ingatkan nak basuh pinggan mangkuk yang guna masa berbuka puasa tadi , tapi tak delah nampaknya bila aku dah sambung tidur balik. Nasib baik sebelum tidur aku dah set jam pukul 4 , kalau tidak mau kelam kabut dibuatnya.

Masing -masing dah keletihan memang tak delah nampaknya nak keluar pegi beli barang dapur. Beras pun dah tinggal cinonet nasib baik ada maggi , maggi pun maggilah janji ado benda yang boleh dimasak untuk dijadikan makanan untuk bersahur
tak lengkap rasanya kalau tak buh sayur, aku ambik sayur yang memang  ada kat dalam esbok je

1)1/2 ikat sawi hongkong
2)suku kobis cina dihiris
3)hirisan bawang merah daripada 5 ulas bawang
4)telur 3 biji
Segenggam ikan bilis dibersehkan ,cuci dan tuskan
3 bungkus maggi kari ; celur maggi dalam air panas mendidih yang telah dimasukkan beberapa titis minyak , celur hingga lembut. Bila agak -agak maggi dah lembut angkat tuskan dan terus cucurkan dibawah air paip sekejap kemudian maggi tadi  bolehlah digaul sekata  ngan perencah kari.semuanya dah bergaul sekata ketepikan.
Cara-cara membuatnya
1)tumis hirisan bawang merah hingga naik bau dan layu
2)tumis ikan bilis hingga sedikit garing
3) masukkan sayur-sayuran tadi ,kacau kaup balik kemudian ketepikan ditepi kuali
4)pecahkan 3 biji telur kacau hingga sedikit garing
5)masukkan maggi goreng hingga semua bahan bergaul mesra kalau waktu mengoreng guna api sederhana .
Jeng jeng juadah aku bersahur maggi goreng, tepung pelita balance makanan berbuka minuman teh o
Juadah bersahur hari ke 5 . Juadah untuk aku bersahur dah macam juadah untuk berbuka katanya yuyi.Aku memang cam tu sambutan nak menyambut sahur tu lebih meriah nak dibanding berbuka. Mungkin masa dekat nak berbuka puasa tu badan dah terasa penat sangat makanya otomatik tekak rasa tak selera bila menengok juadah berbuka .kueh teow goreng semalam pun aku makan pun tak habis.

Sekadar luahan hati

Percayalah kita hanya mampu merancang tapi Allah SWT yang menentukannya jangan cakap takbur kelak binasa diri sendiri.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina