Sunday, July 15, 2012

Borak kosong pasal masakan masakan dan masakan


Aku tak suka masak sambil membebel tapi kalau update cerita masak aku suka plak membebel panjang lebar.Semalam aku masak simple je aku masa  sup sawi + telur,  celur bendi, tumbuk sambal belacan dan goreng  ikan masin. Seperti mana yang kita tahu masakan simple tulah yang membuat nafsu makan kita bertambah. Sila ambik perhatian di sini   aku  senaraikan masakan yang boleh membuat kita bertambah nasi.Bila cerita pasal masakan otomatik  perut aku berkeroncong unuk Ana.InsyaAllah tengahari ni aku masak ikan kicap kot. Jomlah kita tengok calon-calonnya

Masakan simple yang pada aku akan membuat  selera makan kita bertambah:-

1)betik  ala ala muda tumis air (buh lada hitam sikit arwah mak aku kata) judu ngan sambal belacan dan ikan masin

2)masak tumis apa je sayur judu ngan ikan goreng atau sambal belacan

3)singgang ikan

4)asam rebus ikan ngan bendi

5)ikan bakar judu ngan kicap cili atau air asam

6)ayam percek dan bakar


Aku rasa kalau aku senaraikan lagi masakan  simple yang sedia ada kat Malaysia ni  mahu aku tak masak Firdaus ngan suami  aku kat tepi duk jeling.la la la la
Sup sawi +telur + ikan bilis-laju je Firdaus makan sup sawi ni sukalah gamaknya.
 Mantop bendi cicah ngan sambal belacan. Celur bendi ngan air mendidih yang dibuh sedikit garam dan sedikit minyak.sejurus angkat bendi tu  cucur kan kat bawah air paip sekejap.
 ikan masin homemade  goreng sikit je dah cukup , ikan masin ni kena cuit sikit-sikit je sebab tekstur ikan masin ni  ala ala  ikan tenggiri  atau  ikan gelama masin.
 Tangan je nampak kurus ye, badan idak.
Orang nak tumbuk dia pun nak menumbuk. Sekejap je aku bagi can menumbuk,aku bukan apa aku takut cili api terpercik kat mata dia je. Kalau mata aku tak pelah dah  lali kena terpercik cili api.
 Sambal belacan campur air asam jawa(kalau boleh asam jawa tu bancuh ngan air suam) +sedikit gula + secubit kecik serbuk perasa.

Adik !!sebutir nasi ibarat setitik peluh petani. 



Sekadar luahan hati

Dulu aku suka baca  satu blog ni , cerita dia banyak berkisar halal haram dan banyak menjurus pada keislaman sikit masa tu aku anggap dia baik sangat   tapi semenjak kebelakangan ni  aku naik muntah hijau bila aku tersedar  dia  dah  44 kali menipu orang  tanpa dia  sendiri sedari. Malas aku nak cakap  dia dah besar dia sendiri tahu apa yang dia dah buat.

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina