Sunday, July 1, 2012

Pendedahan eksklusif yang pada aku dah tak eksklusif

Pendedahan  eksklusif cara-cara membuat  ikan masin aku rasa lebih memberi feadah  dari pendedahan eksklusif yang tak mendatang hasil dalam negara mahupun luar negara.Ikan masin gambar di bawah baru saje suami aku bawa balik dari tempat pertapaan .  Makan ikan masin ngan nasi memang sedap dan mudah tapi nak membuat ikan masin tak semudah yang disangka. Aku belum habis berguru buat ikan masin ngan suami aku esok lusa bila dah penuh ilmu membuat ikan masin didada nanti  aku kongsi  ngan  korang ye.

Kali ni  suami aku  ngan geng menjadikan ikan tirusan sebagai mangsa dijadikan ikan masin.

Hasil pertapaan ikan tirusan selama berapa hari atau  bulan lupa plak aku nak tanya suami.
Rasa  ikan masin  tirusan ni ala ikan tenggiri jeruk sebab tu aku berani cakap yang membuat ikan  masin ni tak semudah yang disangka ia bukan cam ikan masin biasa. Tekstur ikan masin ni agak lembut ia amat sesuai digoreng bersama kailan, kangkung dan nasi goreng.
Ada sedikit macam membelah kepala orang je. lantak ko lah gambar suami aku tak de kepala mana tak nya sebelum aku ambik gambar dia , dia dah dah warning aku dulu, mak akur sebelum parang hinggap kat belakang mak. la la la .

Permintaan suami nak makan kangkung goreng ikan masin.
Sekali masak  2 1/2 ikat kangkung.Siang kangkung cuci berseh kemudian tuskan.
Kebiasaannya kalau aku menggoreng kangkung belacan atau ikan masin aku  tak guna  hirisan bawang putih seperti kebiasaan  aku akan guna hirisan bawang holand sebagai bahan tumisan. 1/2  biji bawang holland  dan 6-7 biji cili api dibelah dua.
Aku siatkan lebih kurang dua ketul  ikan masin sederhana besar . Basuh dulu ikan masin tu sebelum disiatkan sederhana besar.
Tumis hirisan bawang holand sampai naik bau dan layu kemudian masukkan ikan masin tadi  tumis sekejap . Bila keduanya dah naik bau masukkan cili api diikuti ngan  kangkung , kaup  balik   kankung sebelum angkat buh  secubit kecik serbuk perasa dan sedikit air. Terpulang pada citarasa masing samada nak tambah sedikit garam atau tak. Aku tak tambah garam sebab pada aku ikan masin ni dah cukup masin.
 
kangkung goreng ikan masin

Lauk tambahan telur dadar bawang
Aku goreng dalam dua ketul kecik  ikan masin tadi.
Firdaus dapat ikan masin laju je. Ikan masin ni tak boleh makan selalu terutama budak baru nak membesar bagai johan.
Suami aku tak potong semua ikan masin tadi , baki yang separuh lagi dia bungkus kemudian gantung. Mengantung ikan masin tak pe lagi jangan sesekali kita  membungkus diri sendiri  kemudian kita gantung sendiri.




Sekadar luahan hati

Pagi ni  aku nak terbahak -bahak sampai terkeluar air  liur bila terbaca muka depan  Berita Harian pendedahan eksklusif  Edar dadah dalam penjara.  "Aku kah tercepat mengetahuinya  atau mereka terlambat mengetahuinya."kata dalam hati aku.tak tak aku tak cakap apa-apa.kah kah kah 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina