Wednesday, March 21, 2012

pemakan nasi, sayur dan ikan tegar


Aku nampak Firdaus cam tak bermaya je, mata sedikit merah dan berair dari masa ambik dia kat sekolah petang semalam . Selalunya bila nampak muka aku depan gate sekolah dia dah tersengih-sengih , tapi semalam tak de respon dia tak banyak cite terus naik atas motor. Malas nak pikir banyak, aku anggap je dia letih kat sekolah. Balik tu kitaorang terus singgah warung kedai burger berdekatan ngan rumah aku. Warung burger ni jual oblong kambing ngan ayam sedap, sebab tu aku suka beli kat sini. Dah biasa beli kat warung burger ni, sampai dah kenal taukenya, dia ada buka satu lagi cawangan kat area kampung Raja Uda , kalau tak silap aku kat depan pasaraya 99, yang aku sibuk nak bagitau korang kenapa, macam lah korang tau tempatnya kat mana #dasarsyoksendiri.

Masa sampai kat warung , aku nampak ada lebih kurang 3 orang pekerja dia tengah buat preparation nak start berniaga, aku tanya kau sorang budak tu,cam budak baru je, sebelum ni aku tak pernah pun nampak muka dia kat situ

Aku : dah buka ke dik?

budak baru : dah dah cik, tunggu sekejap ye.

azura ngan zek turun dari motor #perasanberlakondalamfilemazura, kah kah kah

Aku : ko bagi acik oblong kambing ngan ayam ye,
sambil merentap sebungkus kerepek pisang yang bergantungan (tanda -tanda kebuluran)

budak baru : okey siap cikkk

zek(suami) panggil budak baru tu : dik bagi milo ais satu ye, (milo ais tu Firdaus yang nak)

Aku ngan suami berebut makan kerepek pisang, lebih kurang 20 minit budak baru datang lagi kat meja

budak baru : nak order apa tadi cikkk

Aku tangan kat dada mata kat atas : OBLONG KAMBING NGAN AYAM DIKKKKKKKKKKKKK(HURUF BESAR TANDA SUARA BESAR.KAH KAH KAH)

budak baru : cik yang tulah tauke warung berger ni (sambil tuding jari kat bos yang tengah menyibukkan diri) dia sengih sengih kambing terus blah .

aku ngan suami angguk kepala "macamlah aku tak kenal sapa tauke, dah dia bos ko sapa plak, anak bos atau adik bos(kata dalam hati aku je)

suami aku toleh kat tempat buat air : yang nanti cancel milo ais ye
(aku tak boleh panggil suami aku abang, dia geli, dia kata dah cam indon plak berabang abang, opsss)

aku : tak payah cancel, memang dia tak buat pun, yang teringin sangat nak tau budak tu hisap dadah jenis apa, tak lalok tapi blur, ciss

suami : biarlah..... budak baru

aku : urut dada, orang lelaki ni susah nak bawak berunding #takbolehlahnakbuatmulutjahatsikit (kata dalam hati aku)




Masa ni Firdaus diam je, tak banyak cite . Dia bagi tau kat dalam kelas dia  tadi , ada kawan dia muntah, mulanya aku salah dengar ingatkan dia yg muntah #tanjatmemon.. Biasalah pasal budak-budak ni aku eksited sikit nak tau. Firdaus cakap budak tu muntah pasal tak makan. Aku cam biasalah terus nasihatkan Firdaus, tak boleh tak makan nanti perut masuk angin, tapi Firdaus mana pernah satu hari yang dia tak fikir pasal makan. kui kui kui



Kerepek pisang yang jadi perebutan aku ngan suami, sebungkus RM1.20 , sedap, masa balik beli lagi 2 bungkus.

macam-macam burger sekarang ni, kadang-kadang burger cam ni lagi sedap dan murah dari kat restoran fast food yang berlambak kat luar sana, satu je yang aku tak berkenan ngan burger ni dorang suka terlebih-lebih buh sos lada hitam ngan mayonis , bila makan meleleh sos sampai ke pangkal lengan, #pentipusangat


Iklan yang berwarna warni pun memainkan peranan penting untuk menarik pelanggan berpusu-pusu datang mencari burger dan yang seangkatan dengannya.kwang kwang kwang


Sampai je umah aku terus panaskan lauk pauk yang dicilok dari lauk pauk   lebihan seminar kat opis, mana tau tengah malam nanti ada yang mencari nasi , tak kenyang makan oblong : ). Aku bukak peti sejuk keluarkan fish ball , tunggu ais cair, kemudian goreng .


fish ball tu cicah ngan sos cili buatan sendiri, sedap, suatu waktu dulu  masa berumur  10 tahun aku tolong arwah ayah berniaga air soya ngan kelapa, tahu sumbat, buah-buahan ,sengkuang tabur kacang, tahu sumbat ngan fish ball cucuk timun ni.laku banget


Berbalik pada cerita lepas panaskan lauk pauk , masa aku mengemaskan   dapur, Firdaus sibuk mengadu kat aku yang kepala dia sakit. Aku ingat sakit biasa je, aku suruh dia tidur cepat. Lepas aku keluar dari bilik mandi lebih kurang pukul 10, aku nampak dia dah tertidur kat depan tv. Suami aku suruh alihkan dia kat tempat tidur dia. Tanjat memon masa alih dia tu , aku rasa badan dia panas sangat. Aku terus kejutkan dia , bagi dia makan ubat demam, aku bukakkan seluar baju dia, balut seluruh badan dia ngan tuala basah, sampai suhu badan dia yang panas tu turun ke suhu normal,  aku pakaikan dia seluar baju lepas suhu badan dia normal.  Nanti  aku  nak bawak dia pegi klinik kerajaan nak check  demam ngan selsema dia, takut tak check nanti melarat plak . Bab demam , selsema ngan batuk ni aku ambik serius , tak suka melarat berhari-hari.

Anak -anak aku ni masa kecik susah sikit nak tau  bila dorang demam, sebab  masa demam dorang  tak menangis, aku syak dorang demam bila dorang tak aktif cam biasa dan banyak diam. Dalam 4 orang nak aku yang merengek-rengek ngan menangis masa demam gula-gula hacks je, bila dia demam sepanjang malamlah  aku tak dapat tidur .Bila dia dah besar ni  barulah masa demam  tak   menangis,  tapi bila dia nampak Firdaus tak nangis masa demam, mulalah dia dengki sibuk bagitau Firdaus yang dia tu manja masa kecik suka nangis bila demam. Gelikan dengan  statement gula-gula hacks tu.


Aku salute satu ngan Firdaus demam macam mana pun , nasi tetap dalam ingatan ........tak caya sila tengok fresh from farm



Alhamdulillah, erkkk kenyang sebelum pegi klinik sempat lagi ngadap sebungkus nasi lemak, ngan secawan teh O


Okeylah setakat ni je, aku nak bawak Firdaus pegi Klinik Kerajaan (highlight klinik kerajaan #dasarnakjimatcermat. kwang kwang kwang

Bila aku ternampak komen ELL tadi tiba-tiba aku jadi rindu kat dia, sebelum ni aku asyik tertanya-tanya dalam hati "manalah budak ni pegi"

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina