Friday, June 22, 2012

cukup cukuplah sudah meh goreng bendi

Cukup cukuplah sudah tak moh lah bercakaran meh kita goreng bendi nak tak? Berdasarkan beberapa kajian membuktikan bahawa bendi kaya ngan zat galian dan vitamin . Periksa nak dapat no .satu dalam kelas tak?, kalau nak  sila baca sedikit info mengenai kacang bendi dibawah ni dulu.

Kegunaan Bendi: Ambil biji, akar dan bunga dan rebuskan. Air rebusan itu apabila diminum boleh menjadi ubat seperti berikut:
  • Melawaskan pembuangan air kecil
  • Boleh meredakan bengkak dan radang
  • Meringankan masalah susah bersalin (dijadikan selusuh)
  • Mengubati penyakit gonorea
  • Mengubati sifilis
  • Apabila dicampur dengan gula, boleh dijadikan sebagai sirap ubat batuk dan ubat sakit kerongkong.
  • Untuk mengubati bisul dan kudis, boleh gunakan air rebusan itu untuk menyapu pada tempat yang berkenaan. Untuk bendi goreng udang kering ni kita gunakan lebih kurang 13 batang bendi muda ye adik -adikku semua                                                 sedikit cili tumbuk   segengam udang kering dibasuh dan ditumbuk & 2-3 ulas bawang merah ditumbuk
Bahan tumisan kena garing serta naik bau secukupnya.
cara-cara membuatnya
1)tumis bawang tumbuk sampai naik bau
2)tumis cili tumbuk sampai pecah minyak-guna api sederhana
3)Bendi tadi dihiris nipis-nipis terus ke dalam kuali-kaup balik
4)masukkan sedikit sos tiram dan 1/2 tsp gula
5)sebelum diangkat masukkan sedikit air.

My homemade bendi goreng udang kering.

Sekadar luahan hati

Apa yang aku cerita kat sini dan semua gambar yang aku tepek kat sini semuanya atas kerelaan aku sendiri tanpa paksaan  sesiapa termasuk yang hidup ataupun yang mati. Sekiranya aku didesak pun tak lain dan tak bukan  desakan itu datang dari hati dan perasaan aku sendiri.

Cukup cukuplah sudah  iklan BRIM kat TV  tu. aku  dah tak boleh nak gelak , dah puas gelak.kah kah kah kah  
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina