Wednesday, June 13, 2012

memuaskan hati sendiri

 ko mampu sepanjang malam tak dapat tidur kerana bahu sakit  tapi tekak plak  teringin nak makan nasi goreng  kampung guna cili tumbuk. Rasa tak puas hati ngan nasi goreng kampung aku hari tu macam sikit sangat. Dah memang sifat lahiriah aku suka buat benda yang memuaskan hati sendiri tapi statement aku ni  bukan  bermakna aku  jenis manusia yang pentingkan diri sendiri .Boleh je pentingkan diri sendiri tapi kenalah bertempat .


Dah lah aku tak moh bebel panjang bertambah sakit bahu aku ni.cite pasal nasi goreng ye.


 cili kering tumbuk , aku guna separuh je lagi separuh aku gorengkan ngan bendi
 
 ikan bilis tumbuk
Kacau sampai nasi goreng mengeluarkan aroma bawang ngan cili kering, faham-faham udah

1)Gaul nasi ngan sedikit garam
2)Tumis  bawang tumbuk ala-ala tak lumat  tadi sampai naik bau dan layu
3)Tumis cili tumbuk sampai pecah minyak -masa menumis guna api  sederhana
4)bila tumisan dah pecah minyak masukkan ikan bilis tumbuk
5)masukkan nasi  sejuk yang dah digaul ngan sedikit garam
6)kacau sekata supaya  bahan -bahan  tumisan bergaul ngan nasi -guna api kuat
7)kalau suka boleh buh sedikit serbuk perasa.
8)bila nasi goreng dah mengeluarkan aroma yang membangkit selera,  tutup api bolehlah diangkat dan hidang.*matik nasi goreng beraroma*la la la la 
 Jemput makan nasi goreng kampung ngan telur goreng ; minuman teh tarik-jarang aku amalkan makan nasi ngan teh  nanti tekak cepat sangat loya*bukan pregnant ye*

 juadah makan tengahari semalam
 Tak sangka bendi goreng  ala ala  bangku macam ni Firdaus boleh suka plak. Simple tapi sedap.

1)balance cili tumbuk
2)2-3 ulas bawang merah ditumbuk
3)5 batang bendi-basuh
4)segengam udang kering dibasuh dan ditumbuk
5)1/2 sudu kecil gula
6)sedikit sos tiram

cara-cara membuatnya

1)tumis bawang tumbuk sampai naik bau
2)tumis cili tumbuk sampai pecah minyak-guna api sederhana
3)Bendi tadi dihiris nipis-nipis terus ke dalam kuali-kaup balik
4)masukkan sedikit sos tiram dan 1/2 tsp gula
5)sebelum diangkat masukkan sedikit air.


 ikan sardin yang aku goreng ni  hasil tangkapan suami .






Sekadar luahan hati

Bangku sangat : orang tu dah hampir dua minggu terlantar sakit kat rumah , bila orang tu dah sihat  sibangku tu main petik-petik "bila start keja?  baru je cadang nak ziarah " cuba jangan hipokrit, boleh tak bangku.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina