Showing posts with label jagung rebus. Show all posts
Showing posts with label jagung rebus. Show all posts

Monday, July 23, 2012

cekidaut menu berbuka puasa hari pertama-ayam goreng mengcongkam jiwa raga

 Salam Ramadhan...................

Selepas  berjaya ngan  ayam goreng mengcongkam kini  aku kembali dengan ayam goreng mengcongkam plus jiwa raga*serius perasan femes*. Sempena bulan Ramadhan yang mulia ni aku tak suka nak jaja cerita-cerita propa  bila aku dah mention  mengcongkam jiwa raga sila percaya  yang  ayam tu benar-benar  mencongkam jiwa raga.la la la la  kami di sini menghasilkan ayam goreng yang bermutu tinggi sahaja kepada pelanggan kami *restoran fast food  yang mana satu ni*

cekidaut my  juadah berbuka puasa.Aku mengamalkan konsep bersederhana dalam berbuka dan bersahur, InsyaAllah
Sambal belacan tomato
Yuyi ngan sambal belacan tidak boleh dipisahkan.
Tak de kuih muih ye cuma ada jagung rebus. Mood  membeli kuih muih dan lauk pauk  di bazar ramadhan belum kunjung tiba .Jagung manis ni aku beli dipasaraya Giant. Percayakah anda hampir 100% penduduk diseluruh dunia mahir merebus  jagung manis.  Like I care aku tetap nak  tepek resepi jagung manis rebus, first sekali  buangkan  kulit luar jagung dalam dua lapis dan potong hujung & pangkal jagung. Masukkan jagung , garam dan air separas dengan jagung .Rebus selama 30 minit kemudian angkat dan tuskan .
 Setongkol jagung rebus aku potong dua untuk memudahkan anak-anak aku makan.(jika suka boleh lumurkan jagung rebus ngan sedikit majerin)
 Kuah dhal sayur sebagai penganti sayur goreng, cekidaut my resepi kuah dhal kat sini. 

Jeng jeng  cekidaut my resepi ayam goreng mengcongkam jiwa raga.

Ayam sekor dipotong sederhana besar ,dibersehkan dan digaul ngan garam, kunyit dan secubit kecil serbuk perasa

Bahan-bahan bumbu

1)5 batang serai-dihiris kasar
2)satu labu bawang putih-kupas dan hiris kasar
3)2  inchi halia -dihiris kasar
4)2 tangkai daun kari
5)2 sudu besar rempah kari

Semua bahan-bahan bumbu dikisar kering

 
 Gaul mesra ayam tadi dengan  bumbu, bila semua bahan dah bergaul mesra  kita lumurkan ayam tadi dengan  tepung jagung.(quantity tepung jagung mengikut citarasa masing-masing) kemudian perapkan ayam selama beberapa jam.
 Gorenglah secara berhemah-goreng dalam minyak yang banyak dengan api yang sederhana besar
Inilah dia ayam goreng mencongkam jiwa raga yang menjadi idaman anak-anak aku


Sekadar luahan hati

nak ditelan mati emak nak diluah mati bapak-aku dalam dilema, cik sri siantan tolong bagi pendapat....... la la la la la


Thursday, June 28, 2012

balak pasar malam

Ye ke pasar malam dan kita tak dapat dipisahkan, kalau ye sila angkat tangan. Entah kenapa asal hari rabu ngan khamis je kepala hotak  aku dah berkira-kira nak pergi pasar malam. Lihatlah betapa hebatnya penangan pasar malam dalam kehidupan kita. Cerita pasal pasar malam mengingatkan aku,  ketika aku  belasan tahun aku kerap  menemankan kawan beli  sayur sambil mata liar memerhati  balak balak  kat pasar malam.Bukan aku ye kawan aku. Masa umur aku belasan tahun aku  masih terbodoh tak pandai melaram sampailah habis sekolah.Bila dah habis sekolah menengah barulah aku nak start belajar melaram. Belum tamat  belajar melaram aku terus lompat kelas belajar mengurat tak sempat mengurat panjang  aku terus kahwin. la la la kalau nak cita panjang  lebar  sampai esok pun tak sudah.

Hasil rembatan kat pasar malam kejap  tadi

satu kerugian yang tak berapa besar bila  aku pergi pasar malam tak beli otak-otak.
Jagung rebus wajib beli
Tak ade apa yang lebih mengujakan aku selain dari mee goreng, kueh teow goreng  , bihun goreng dan makanan yang seumpama dengannya.



Okeylah ye cukup sampai sini je *mataakupundahngantuk*


Sekadar luahan hati

Bila kita rasa diri kita kaya barulah kita ada keinginan  nak membantu orang kaya. pelik

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina