Showing posts with label kari ikan GT/Gerepoh. Show all posts
Showing posts with label kari ikan GT/Gerepoh. Show all posts

Wednesday, January 18, 2012

Sensitifnya KFC hari ni

Kat opis aku dari semalam hingga ke tengahari tadi sana sini rakan opis menyebut KFC. Aku dengarkan je, malas nak ambik port. Ada beberapa rakan opis bagitau aku esok ada tauke pekerja kontrak nak belanja KFC sempena tahun baru cina . Aku anggukkan je, entahlah aku  susah sikit  nak percaya jika tuan punya badan yang nak belanja tu tak bagitau aku sendiri.

Selagi tak de black and white dari tuan punya badan mana mungkin aku buang air setempayan , bila dengar guruh dilangit . kah kah kah syyy jangan cakap ngan sesiapa kat opis aku ni orang yang berstatus mewah adalah orang yang paling mengelupur bila dengar khabar angin ada  orang  nak belanja makan .opsss ada yang terasa plak , bila  baca statement  ni.

Pegi opis hari ni aku tetap bawak bekal nasi, lauk kari ikan, sepat masin ngan sweet peas goreng , balance lauk malam tadi. Sesiapa yang nak tunggu KFC sila tunggu, aku tak de hal, yang aku tahu time lunch aku  dah ada bekalan makanan. Sedapnya makan tengahari tadi makan bekal sendiri. Sampai la ni batang hidung KFC pun aku tak nampak, ramalan ku benar belaka, kan aku dah kata
apa diharap padi seberang
entah berbuah entahkan tidak
entah dimakan pipit melayang
jangan diharap kasihnya seorang
entah dikenag entahkan tidak
entah hamba saja terbayang-bayang

Bila aku baca berulang kali pantun ni, aku pelik apa kaitan pantun ni ngan tak dapat makan KFC.kah kah kah


Berbalik kepada cite pelik, kadang -kadang aku pelik ngan sorang hamba Allah ni, dia memang makan yang halal je bercakap mengenai yang halal je, memang bertegas bab haram ni, tapi bila ada sorang ni kena nombor nak belanja dia makan, tup tup boleh plak makan duit hasil kena nombor.syyyyy itu ke yang orang panggil double standard : )

Aku ni tak suka sangat bercakap bab halal haram ni, tak suka kecoh, macam kita je sorang yang tahu halal haram, kalau rasa diri tu berani bercakap, berani jugak tanggung risiko.

Kepada sesiapa yang tak dapat makan KFC hari ni, silalah beli sendiri balik ni ye, murah je , nah aku bagikan link KFC, pilih je yang berkenan dihati.

Ya Allah ya tuhan aku , syukurlah ikan sepat masin ni ada, rasanya lagi sedap dari KFC kot, pendapat ni mewakili diri aku sendiri.kah kah kah . Tiba-tiba teringat ikan sepat masin masak lomak cili api buh nenas. maveles.

Ikan GT @Gerepoh sebelum


Ikan GT@ gerepoh selepas dimasak kari.kah kah kah



Semenjak dua menjak ni  aku gemar sangat ngan sweet peas campur kobis cina atau carrot  goreng ngan  isi ayam. Bukan aku je yang gemar, suami ngan Firdaus pun mengemarinya. Resepi esok ye, mak tengah bowing ni tak dapat makan KFC. huk huk huk sambil hentak kaki kat lantai, bukan mak tau , mak tengah ajuk dua ekor beruk mak yehhhhhh.




Jumpa lagi dilain hari dan waktu, ingat pesan orang tua-tua , mendengar guruh dilangit jangan air di tempayan, kolam tong besar dicurahkan.

Wednesday, December 28, 2011

cadangan masakan ikan GT @ Gerepoh-part III , resepi kari ikan GT@Gerepoh, resepi dan juadah part 2

Sambungan masak kari ikan GT...................kepala , ekor ngan isi ikan GT aku masak kari subuh tadi atas permintaan suami. Sebenarnya aku jatuh cinta ngan kari ikan  semenjak kahwin ngan suami : )

sembang cite lain jap ye, tadi kawan aku ngadu katanya blog yang biasa kutuk aku tu,  ada lagi  cite buruk pasal aku. Aku cakap ngan kawan tu, aku dah tak kisah , dia nak tulis cite apa-apa pun pasal aku, blog aku dah femes dan fofular , ribu riban pengunjung(sila muntah sapa terasa nak muntah) buat apa aku nak layan orang cam tu. Aku bercakap ngan rasa bangga, sebab aku tak pernah cari pasal ngan orang  lain, so what. kui kui kui. Cuma satu je aku nak tanya dia,  sedap ke jilat  ludah sendiri?kah kah kah , teringin sangat nak tau rasanya  cam mana.

Bersambung cite pasal kari,tengahari tadi sebelum pukul 12.30 aku dah makan, gara-gara tak sabar nak makan kari ikan sendiri, boleh gitu, subuh tadi tak sempat nak rasa, gigih aku bawak kari tu ke opis . Kari ikan jadi kegilaan aku sekarang ni, makan plak ngan sambal belacan : )

Jom layan kari ikan, aku masak subuh tadi.............



Garam kunyitkan sekeping kepala, sekeping isi ikan ngan 2 ketul ekor.



Kali ni kau guna rempah kari Alagappa's, lebih kurang 6 tbsp rempah kari bancuh ngan air.



3 cm halia - hiris
5 ulas bawang putih-hiris
4 ulas bawang merah -hiris
1 tangkai daun kari
1 tsp rempah campur
1tsp halba

tumis hingga naik bau dan layu kemudian tumis rempah kari yang dah dibancuh tadi hingga pecah minyak.(kecikkan api semasa menumis rempah kari).




Selepas rempah kari tadi pecah minyak, masukkan bancuhan air asam jawa(quantity air asam jawa bergantung pada quantity rempah kari dan ikan). Biar kari agak mendidih lama, kemudian buh ikan yang dah digaram kunyit, biar ikan masak sepenuhnya.Akhir sekali buh garam, 1 tsp gula ngan, perasa, sebagai penambah rasa.



Jangan masak ikan terlalu lama, ikan dah agak masak , terus angkat.



Kari ikan kena ada sedikit rasa masam ,baru sedap, lepas makan tertinggal bau rempah kat tangan : )



Aku suka ekor ikan, bekalan ke opis hari ni.




Jemput makan,  cam tak cukup nasi , makan ngan kari ikan bersama sambal belacan kawan opis.



Pesanan penaja : Lebih baik fikir macam mana nak majukan hidup sendiri, dari fikir hidup orang lain.

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina