Showing posts with label kisah tempat keja. Show all posts
Showing posts with label kisah tempat keja. Show all posts

Tuesday, October 9, 2012

LELAKI INI

Tadi sebelum lunch sorang lelaki separuh abad yang satu tempat keja ngan aku ni teramat  bengang  gila ngan soalan aku, siap kutuk kutuk aku lagi . ek eleh baru jap tadi dia jumpa aku dia boleh plak mengutuk dan mengata  pasal orang lain kat aku . Paling aku tak menahan dia boleh kasihan kat aku katanya (orang lain yang  buat salah, aku yang menanggung masalah)  something like that.aku senyum je.

The moral of the story ; aku syak lelaki separuh abad ni  lebih banyak kawan perempuan daripada kawan lelaki. ~~~lemaslah sepesis lelaki sotong cam ni~~

Tuesday, May 22, 2012

Melobi bukan kedai dobi

Maksud melobi dalam istilah Dewan Bahasa dan Pustaka ; melobi berusaha utk mempengaruhi pihak-pihak yg berkuasa bagi mendapatkan sesuatu spt sokongan: kegiatan ~ dilakukan di seluruh dunia; lobi-melobi saling melobi antara satu dgn lain; pelobian perihal atau perbuatan melobi: kedapatan ~ yg sangat ketara menjelang hari pencalonan itu; pelobi pihak yg melobi.

Aku melobi Roti Massimo tak de tujuan apa-apa kecuali nak bonus lebih, tak salahkan : ) sila bengang.Kalau dah bengang tak tahu nak lepaskan tekanan kat mana aku syorkan buat je blog , tak delah aku 24jam nak pandang muka merempan ko. .pssttt Ada kawan opis aku ni, dah lah tak suka aku , nak gak baca blog aku, lepas tu sendiri merempan, cam ni punya orang pun ada.la la la

Last minute sebelum balik kawan bagitau The Italian baker bagi roti free roti baru roti whole wheat .

Jangan betulkan lappy, komputer, iphone , ipad atau gadjet yang sewaktu dengannya: ) he he he
tulis nama atas batu
Jangan betulkan lappy, komputer, iphone , ipad atau gadjet yang sewaktu dengannya: ) la la la la la

Roti Whole Wheat produk terkini keluaran The Italian baker
Dalaman roti whole wheat tak kering, lembut, gebu, mantop.


Untuk yang berminat ngan roti whole wheat ni aku bagi resepi mudah dan sedap suami ngan anak pun sayang *tibatiba je kan*

Setangkai daun bawang dibersehkan , potong lebih kurang 1/2 cm.
5 biji telur kacau bersama sedikit kicap cair (penganti garam)dan daun bawang yang dah dipotong tadi.
Ambik roti whole wheat celup dalam adunan telur tadi kemudian goreng atas non -stick pan-kalau goreng atas tefal okey gak.la la la la
Mayonis ngan sos cili Life terbaek
Lepas tu jangan lupa buh mayonis ngan cili sos kemudian tangkup lagi sebelah ngan roti telur.Kalau suka boleh potong dua.

roti whole wheat yang mewah ngan mayonis dan sos cili
Roti whole wheat bertelur berdaun bawang bermayonis bercili sos-baik punya nama resepi : )






Sekadar luahan hati


1)Kalaulah linkin park atau jo bon jovi tahu yang orang melayu pasal roti, nescafe , milo ngan teh pun nak busuk hati sapa yang malu mak jugak yang malu. I like linkin park ngan jo bon jovi.

kamonlah nak masuk bulan rejab pun buat perangai busuk hati, nilah dia salah satu kekayaan orang melayu.la la la

2)Diri sendiri yang buat diri sendiri susah, sedihkan.


itu je aku nak bagitau..................

Wednesday, April 18, 2012

Yuna berduet ngan Najwa muhyidin-(bukan najwa latif ye) sambil petik gitar di rumah sayang


Hye najwa muhyidin , I love u very much. Kengkawan pernah tengok tak najwa petik gitar yuna menyanyi?hari ni aku nak  tunjuk kat kengkawan semua. *bajet pengurus artis* Tengahari tadi aku ngan kengkawan opis ronda ronda kampung saje nak hirup  udara segar. Dah puas ronda-ronda kampung , kitaorang temankan kak limah  beli ketam,erghh geram banyaknya  dia borong ketam, katanya ketam tu nak wat lauk kenduri kahwin nenek belah bapak dia punya bapak, panjangkan salasilah keturunan dia. Sabau ye korang semua jangan berganjak dari tempat duduk masing-masing, kata nak tengok najwa muhyidin berduet ngan yuna sabaulah, okey dari  pengkalan kitaorang pegi rumah sayang kebetulan plak berhampiran ngan rumah sayang ada sebuah gerai menjual kuih muih di sebelahnya plak  gerai ABC, kitaorang  singgah jap makan sambil buat huru hara   & kacau bilau kat situ.

Ini bukan rumah penyayang, maupun rumah pengasih, INI RUMAH SAYANG, rumah sayang membawa maksud rumah atau perumahan yang terbengkalai-sayangkan rumah tu. *bajet karam singh walia*

Gerai ni mewah muih muih , sedap lagi murah

kuih lopis terbaek dik nun walaupun kuih tu dalam keadaan tidak berbaju

Qi JJCM

Yuna kepenatan selepas dipaksa menyanyikan beberapa buah lagu.Tak kan bantai dua cawan besar sekali ABC


Okey kengkawan sila layan  puas-puas lagu  najwa muhyidin duet  ngan yuna ye : ) tepuk tangan sama-sama

najwa !! makan kuih lopis je  ke?

Najwa Muhyidin
Got to go
I ain’t no stepford wife
No I ain’t perfect
Gonna find somebody who’s worth it
And no you ain’t that person
Coz i caught you constantly flirtin’
With my best friend
So I guess I’ll say goodbye
I’ll find me another guy
Why (why why why)
You always makin’ me
Cry (
cry cry cry)
No I can’t
stand it
No you can’t be my man
It don’t matter who you are,
Even if you were a star,
You’ve got to go
(
Go go go go go go)
Read my lips I’m leavin’,
and no no I ain’t teasin’,
This time it’s for real,
Gotta find you another girl,
Coz this one sure ain’t stayin’,
By the time you finish what you’re sayin’
I’ll be gone
Yuna melampau ko siap petik gitar atas bangku, feel lagu terukir dilangit ke?




Terhibur tak ngan persembahan yuna dan najwa ni, kalau tak lenkali aku panggil dorang datang sini lagi.




Maaflah gambar kurang memuaskan, almaklumlah guna handphone yang tak boleh  buat call  ngan terima call, sms je boleh .boleh gitu ?

Thursday, April 12, 2012

Abang jejai, kereta fasha rosak tengah jalan

Pagi tadi , fasha panik sangat tetiba je kereta fasha mati tengah jalan. Itu lah duk ketawa-ketawa sangat ngan kawan, orang tua -tua kan dah kata jangan banyak ketawa nanti menangis. Aje gila kereta tak boleh start fasha nak nangis, hello sekuis me see the leg lah banyak bulu.Fasha ngan gaun kembang ajak kawan tolak kereta ke tepi jalan, nanti karang tak pasal pasal jalan jam, sebab kereta fasha tercongok  kat tengah jalan.

Lambat fasha masuk opis hari ni, pukul 10.30  baru setel semua. Pada fasha masuk opis 10.30  okey lagi , kalau  sampai pukul 11.00  tadi garenti fasha ambik cuti. Entahlah fasha dah cam ni nak wat cam mana, walaupun dah keja kat sini dekat nak berbelas tahun, perasaan malu tu masih menebal bila masuk opis lambat, limit fasha datang lambat bawah 11 tengahari, lebih pukul 11 fasha terus ambik cuti je. Kengkawan tahu tak dulu masa fasha pregnant sangguplah fasha check up private klinik nak mengelakkan dari lambat masuk opis. Check up je private klinik, bersalin kat hospital kerajaan , almaklumlah masa tu  jejai keja kedai makan je .

Kat opis fasha ni ada sorang budak tu keja tak sampai setahun jagung lagak cam orang dah berbelas tahun keja, selamba je masuk opis kul 12 , datang lambat terus wat keja tak pelah , ni tak duk bergebang dulu  hal kampung ngan makcik, eh eh eh lepas tu boleh plak selambadak perut lapar terus gi kantin,  arghhh macamlah fasha tak kenal dia tu minah propa semalaya. Fasha ni tak delah suka sangat pun  nak ambik port pasal kawan -kawan  opis yang masuk lambat ni, pedulik apa ngan fasha, lantak pirahhhh, masalahnya kat sini minah propa tu suka menyibuk bila orang lain datang lambat, fasha kan ada bagitau ngan kengkawan , ada segelintir manusia ni hobi dia suka mencari kesalahan orang lain, kesalahan dia kalau boleh sorok lagi nak disorok, siap tutup ngan pelepah kelapa sawit tak pun ngan daun nyiok..

Jom layan saat-saat  cemas masa kereta fasha terberenti tengah jalan.Gambar -gambar ni semua diambik mengunakan handphone tak berapa pintar tapi gambar cantik dan pintar sekali : )

fasha ambik gambar iklan ni, in case ada peminat fasha yang nak beli rumah.

Fasha ingatkan nak repair sendiri, tak cukup mahir plak, berlakon je fasha terror.

Nasib baik kejadian ni berlaku waktu siang, kalau tidak arghhhhhhhhhhhhh nahi nahi deshummmm deshummmm

Kawasan kejadian amat menyeramkan

Kawan fasha sempat lagi membaham nasi lemak, tak boleh tahan nengok fasha makanlah tu.


Kenapa abang jejai nampak berisi dalam gambar ni ? arghhhhhhhh tidak , nampak tak plat kereta fasha jejai, malu fasha.

Dalam perjalanan ke bengkel

KOMPLEK DATO SAARI?
Akhirnya sampai gak kereta fasha kat bengkel, tima kasih semua, lepas ni fasha nak up status kereta rosak kat facebook : )

Sekian jelah kengkawan wat hari ni, penat tadi pun tak hilang lagi, pesanan fasha : kurangkan propa , lebihkan wat keja . bye bye bye

Saturday, April 7, 2012

killing two birds with one stone : pukul anak sindir menantu


Dua hari ni mood fasha berantakan, fasha bengang  ngan seorang kawan pompuan  ni, fasha kategorikan dia sebagai kawan yang paling hipokrit, pendek kata datang dia fasha tak undang, pergi dia fasha tak halau, dia je tak malu nak menempel kat fasha. Berani dia ,selepas merobek-robek hati fasha ngan belati tajam, boleh plak dia ngendeng kat fasha  semata-mata nak tunjuk sms yg bagitau anak dia  diterima masuk ke salah sebuah sekolah terbaekkk kononya. Anak fasha masuk unibersiti pun fasha tak kecoh.opsss Sudahlah sampai bila-bila Fasha tak akan lupa perbuatan dia yang  nak  tegur kesalahan  Fasha , tapi tujukan  kat kawan fasha, sedangkan  pada masa tu Fasha  berada kat tempat tu dalam jarak yang tak sampai 2 meter ngan dia.Apa dia  ingat Fasha ni patung cendana ke, tunggul kayu tak de perasaan , fasha dah tua bukan budak -budak kecik dia nak wat cam tu.. Kalau nak marah atau tegur Fasha , kenapa tak terus tuju kat Fasha, perbuatan dia tu umpama pukul anak sindir menantu. Jujur fasha katakan ,perbuatan  pukul anak sindir  menantu tu  , selalunya   dilakukan oleh orang -orang yang  tidak  bertanggungjawab dan hipokrit. 

Dulu kini dan forever  fasha anggap dia seperti lalang yang melentuk ke sana ke sini apabila ditiup angin, lebih tepat lagi dia pompuan yang tak de pendirian. Maaf cakap  perbuatan dia main sorong papan tarik papan ngan sesuatu tu, membuatkan  fasha bertambah +++  meluat ngan dia. Kengkawan ni bukan sorok papan tarik papan, buah keranji dalam perahu ye . Kelakar sangat bila fasha teringat perihal dia  yang nak letak jawatan tapi  bos tarik balik surat perletakan jawatan dia tu, kononnya bos sayang sangat ngan dia 
sampaikan tak bagi dia  meletakkan  jawatan. Sorry to say , budak kecik pun tahulah tujuan  dia nak meletakkan jawatan secara tiba-tiba tu , I don't like you (baca cam Shah Rukh Han mengejek Kajol dalam filem Kuch Kuch Hota Hai) 

Fasha salutelah ngan dia , orangnya pandai, berjawatan tinggilah juge, speaking berabuk -rabuk , tapi apalah guna semua tu sekiranya  tak pandai menjaga hati dan perasaan sesama manusia, lebih lagi sesama  muslim. Serius cakap Fasha tak suka sifat dia yang suka menegur dan marah  orang lain  tak kira tempat, manusia mana  yang suka diperlakukan begitu. Paling kelakar bila sorang  India tu bagi tau ngan dot dot "itu orang sekarang , talepon cakap omputih , semua pun cakap omputih", patut pun  dia cakap cam tu, bila ada je orang baru yang berkelulusan ijazah diterima masuk  kerja kat tempat dia, mulalah dia nak mengerek-gerek, cakap omputih berabuk-abuk sampai terpeliot lidah sorry to  fasha meluat ngan orang melayu sesama melayu bersusah -payah  sampai terpeliot  lidah nak cakap omputih. Fasha tahulah  budak baru tu  berkelulusan tinggi dari dia, kenapa dia nak rasa  rendah diri  .Fasha naik segan plak bila  nengok budak baru yang fasih berbahasa english  membalas percakapan dia dalam Bahasa Malaysia, dia tak  rasa ke yang budak baru tu walaupun fasih berbahasa english tapi lebih selesa mengunakan Bahasa Malaysia.  Saat -saat cam tu mulalah fasha nak nyanyikan lagu  "GUNALAH BAHASA KEBANGSAAN KITA"  tuju kat dia.

Lawak paling kelakar , dengar perbualan dia  ngan kengkawan opis , masa tu  dia  baru je  balik dari rumah kawan dia  yang duk luar negara , 

dia : barang yang dalam petiais rumah kawan aku tu , tak de dalam peti ais rumah kita , dalam peti ais rumah  kita penuhnya  sos cili ngan botol kicap je. Kelakarkan dia  bajet nak bagitau  benda bodoh ngan fasha. Lagi satu fasha pelik ngan dia suka nak kecoh bagi tau ngan semua orang yang kebanyakan kawan-kawan dia  berjawatan tinggi. Satu hati  tu fasha ketawa hampir nak menitiskan air mata bila dia  cakap kat  Fasha "fasha, aku tengok kat facebook ko ,kawan ko ramai  gak peguam ye". Dalam hati fasha  "ko je bajet bagus nak bagitau semua orang sapa kengkawan ko".*tangan urut dada, mata pandang kat atas*

Dah lah fasha malas lagi naik ingat pasal dia,  sekarang ni hati fasha dah lega sebab dah luahkan semuanya kat sini. Fasha harap sangat dia baca luahan hati fasha ni, semoga dia berubah kepada bentuk asal. kah kah kah 
Rilek rilek lepas ni fasha nak fokus memasak, sekejap lagi anak-anak fasha balik "mak saya datang nak makan", cam terngiang-ngiang je suara anak-anak fasha.Fasha cadang nak masak, tomyam, kangkung goreng belacan ngan asam  pedas kepala ikan(kepala ikan masak asam pedas tu request by yuyi, selepas  baca cite fasha kat sini) oppsss tertulis bahasa omputih plakkkk



sapa fasha?fasha ngan memon adalah orang yang sama,  saje bajet retis ,tu yang guna nama Fasha .


SELAMAT BERHUJUNG MINGGU BERSAMA FAMILY TERSAYANG




Monday, April 2, 2012

sekuntum bunga secantik Norish karman & peti ais

Cian Jenab, asyik memon je take over. Pagi ni Jenab hampir kehilangan kata-kata, jenab terkedu, seorang pompuan lingkungan umur 20 an ++ menyapa  jenab, masa tu  jenab sedang asyik menjamu selera di tempat kak limah. Jenab tak berapa nak terkedu sekiranya yang menyapa tu pompuan yang biasa-biasa je cantiknya, tapi pompuan kali ni cantiknya lain macam, sebijik cam Norish Karman.Pompuan tu mengenalkan diri,  menghulur salam perkenalan , kitaorang  berborak-borak , memandang wajah pompuan seiras Norish Karman tu, perut jenab terus kenyang #pentipusangat hakikatnya jenab dah selesaikan sekeping roti canai , dua biji karipap , 1/2 pinggan nasi goreng.

Rupanya pompuan tu start keja lab kak Limah hari ni , wah tercabar Jenab selama ni Jenablah pompuan paling lawa kat sini * pompuan perasan* Lepas ni Jenab makin bersemangat nak pegi Lab Kak Limah, sebab dah ada sekuntum bunga cantik secantik Noris Karman. Entahlah Jenab ni teruja lagi memandang bunga dari memandang kumbang , lagilah kumbang jenis penyontongan al kurita , kumbang ni susah nak jumpa, kalau jumpa memang suwei sangat, jangan pelik ye ngan namanya yang agak saintifik.

Bercerita pasal semangat, jenab nak bagi tau kengkawan dalam minggu ni jenab bersemangat menbersehkan peti ais, jenab sendiri tak percaya yang jenab mampu bersehkan peti ais jenab , hampir setahun peti ais jenab terbiar tanpa perhatian dan belaian.Jenab wajib bersehkan peti ais  sebelum suami jenab paksa jenab  tutup blog  sebab  gara-gara bloglah , jenab tak bersehkan peti ais  #pentipu sangatlah tutup blog , tak bersehkan peti ais hampir setahun tu kisah benar.

Jenab ngan bangganya mempertontonkan pada kengkawan FM jenab yang 4 ketui . Orang lain dah penuh Peti ais, ciankan Jenab, 1/2 pintu pun tak penuh lagi : (


Bersehkan , baik korang cakap berseh.
Lepas ni entah bila lagi Jenab akan bersehkan peti ais jenab ni. Jenab tahu kengkawan garenti bersehkan peti ais sebulan sekali.


Peti ais oh peti ais nasib ko lah dapat tuan yang pemalas.Ohhh ohh kenapalah terciptanya peti ais. *serius bodoh sangat statement jenab ni*

Thursday, March 29, 2012

Nak dapatkan bentuk badan menarik macam Fazura -jom jangan berlengah lagi..


Hari ni memon nak bercakap pasal bentuk badan, 19 tahun dulu bentuk badan memon alah -alah bentuk badan Fazura, 19 tahun kemudian bentuk badan memon sedikit demi sedikit berubah cam bentuk badan oprah Winfrey, memon kurus sikit je dari dia. Pada pendapat memon, dalam ramai-ramai artis yang mewarnai industri seni kat Malaysia , Fazura lah salah seorang artis yang memiliki bentuk badan yang menarik . Dia bertuah hadir dalam pakej yang lengkap, berbakat dan jelita.

 
blog memon muslimah #memonbajetalim

Acapkali Fazura suruh memon bersenam kat gim sekurang-kurangnya 1-2 jam sehari untuk mendapatkan bentuk badan yang menarik . Dia ada juga kata, selain dari mendapat bentuk badan yang menarik, stamina memon otomatik akan bertambah. tu ha memon dah sediakan link blog Fazura sudi-sudilah tanya soalan kat dia, andaikata link tu tak pegi blog Fazura, nasib lah.


Kengkawan jangan kacau memon , lepas ni memon nak fokus bersenam kat gim. Nasib baiklah kat tempat keja memon ni  sediakan gim untuk pekerja , tak payahlah memon nak susah payah pegi gim kat luar sana. Cian gim ni hampir 4 tahun terbiar cam tu je, tak de  yang sudi nak berkenalan ngan gim tu. Jom berkenalan ngan gim tu.

Sebelah gim ni stor memon , tempat memon simpan batang penyapu ngan batang mop, masa senggang  memon suka makan sirih ngan aci-aci sapu sampah..

Lepas ni memon akan lebih bersemangat , tima kasih Fazura kerana sudi beri motivasi percuma kat memon .kha kha kha

Semua peralatan dalam gim ni memon dah pernah guna

Banyak-banyak peralatan kat sini, alah-alah basikal ni memon paling suka, sebabnya ni je paling senang.

Sedih!!!!!! saje tak nak bagi bentuk badan memon menarik, sapalah kingkong dah jahanam benda alah ni, excuse me memon yang badan besar ni hampir 100 kali lompat kat situ tak pernah  koyak benda alah tu . spoil mood memon nak bersenam *dasar pemalas tak mengaku*




Memon harap hubungan Fazura ngan tut tut, akan ke jinjang pelamin. Biar memon ngan Fazura je tau sapa tut tut tu *bajet PA Fazura*. alah maaflah kengkawan, tajuk Fasha sandha, cite Fasha sandha langsung tak de , bukan apa hari ni memon cite pasal bentuk badan menarik, bentuk badan fasha tak dapat mencuri pandangan memon, muka dia memanglah cantik, dari muka ke bawah, la la la la la *memon bajet perunding imej* ,

Wednesday, March 7, 2012

Elak jadi keldai dadah ; pelancong tak dibenarkan membawa dadah masuk atau keluar dari Malaysia

Minggu lepas aku kan ada cerita yang opis aku akan berpindah ke tingkat dua, Alhamdulillah hari senin tu dah selamat pun aku pindah. Semua fail dan barang-barang aku ngan kawan seopis angkat bersama-sama. Masa aku ngan kawan pindah opis, situa tu pegi luar negara,  bila  balik  dia  nampak  kita  orang semua dah siap mengangkat semua  fail dan -barang barang , masa tu baru dia   mengelupur cam cacing kepanasan. Paling aku tak menahan dia boleh nak bawak   lemari lama  tempat aku letak fail tu ke opis baru .  Bab menyusahkan orang bagi kat dia, kecik- kecik tak nak mampos dah besar-besar   pun tak nak mamposs.........kui kui kui 


opis aku yang baru ni  berhadapan dengan 3 bilik bos, rasanya lebih elok berhadapan ngan bos dari ngan kawan-kawan, cam tu tak payahlah aku  nak bersembang-sembang sangat  ngan kawan,bila tak bersembang-sembang tak delah perkara yang akan berbangkit kemudian hari nanti.selamat.kui kui kui Dorang campak aku kat mana-mana pun,aku tak de hal, aku masuk je ngan semua orang, aku tak ambik pusing sangat hal orang lain, bagi aku opis ni tempat cari makan bukan tempat cari kawan.


Situa tu menghimpunkan kotak-kotak fail dan barang dia didepan meja aku. Entah cam mana plak aku boleh menolong mengangkat laci besi dia yang macam lahanat tu. Cis tak boleh ku kenang, kerana situa tu punya laci ,sepanjang malam aku tak boleh melelapkan mata, tulang temulang rasa cam nak patah, sampaikan nak pegi opis pun tak larat apatah lagi nak pegi klinik, last last aku tersadai kat rumah .Mamposs ngan dia, kalau esok tulang temulang ku  sakit cam ni lagi, alamatnya aku terus sambung cuti.


Aku puas hati sangat ngan opis baru ni, cuma satu je yang aku tak puas hati , bila pihak atasan melarang membawa apa saje makanan/minuman dari luar, semua pekerja kena makan dan minum  kat kantin yang pihak syarikat dah sediakan.Selama 18 tahun keja kat sini first time nilah kita orang dikenakan larangan cam tu. Rasa-rasanya tak de lagi larangan yang seumpama ni di kilang -kilang lain kat Malaysia ni, sekiranya ada korang bagi tau ye, mana tau aku terlepas pandang.kui kui kui. 


Mulai sekarang ni tak dapatlah aku bawak bekal nasi dari rumah, susahlah kalau cam ni, dahlah aku tak berapa suka makan kat kantin, nak makan kat luar plak cam tak berbaloi. sabau jelah, bila difikir balik larangan membawa apa saje makanan/minuman  dari luar lebih kurang cam larangan membawa dadah masuk atau ke luar dari Malaysia. matik aku boleh samakan makanan cam dadah plak : )

InsyaAllah jumpa lagi  , aku nak pegi merehatkan diri, hari ni tak boleh bebel panjang, mana tau  ada  kawan opis  yang baca blog aku ni, nanti sesuka hati mak bapak dorang   cop aku  pura-pura sakit. Bahaya !! kawan opis aku ni bila ditanya tak pernah nak mengaku baca blog aku, hakikatnya dorang admire blog aku. hipokrittttttttttttttt.?????

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina